Näin onnistut sähköpostimarkkinoinnissa

Sähköpostitse tehtävä markkinointi ei ole niin trendikästä kuin some-markkinointi, mutta sen avulla PK-yrityksen on helppoa ja kustannustehokasta hankkia myynnille liidejä. Kun yhden kylmäpuhelun aikana pystyt kerrallaan selvittämään vain yhden asiakkaan tarpeita, sähköpostimarkkinoinnin avulla voit yhdellä viestillä puhutella kerrallaan satoja tai jopa tuhansia päättäjiä omasta kohderyhmästäsi.

Vuodesta toiseen markkinointisähköpostit tuottavatkin yrityksille hyviä tuloksia. Esimerkiksi Hubspot-yhtiön mukaan vuonna 2022 jokainen sähköpostimarkkinointiin käytetty euro toi 36 euroa takaisin sähköpostimarkkinointiin sijoittaneelle yritykselle.

Kokosimme tähän tekstiin ne tärkeimmät asiat, joiden avulla voit onnistua entistä paremmin sähköpostimarkkinoinnissa.  

Käytä aikaa kohderyhmän tuskien selvittämiseen

Mieti mitkä asiat tuskastuttavat kohderyhmäsi päättäjiä ja pitävät heidät valveilla öisin. Kertomalla sähköpostissasi näistä asioista osoitat, että ymmärrät kohderyhmäsi päättäjiä.

Päättäjän tuskana voi esimerkiksi olla se, että hänen työaikaansa palaa toissijaiseen tekemiseen. Toinen mahdollinen päänvaiva voi olla, että päättäjä ei ole onnistunut tehtävässään kasvattaa oman yrityksensä myyntiä riittävästi.

Parhaiten menestyvillä yrityksillä on hyvä tuntuma siihen, mihin asioihin kohderyhmän päättäjät haluaisivat muutosta ja miksi.

Suunnittele siis viestisi sisältö tunnistamiesi kipupisteiden ympärille. Tässä suunnittelutyössä voi auttaa, kun mietit minkälaisissa lähtötilanteissa asiakkaasi ovat olleet ennen palveluidenne hankintaa ja millä tavoin heidän elämänsä olisi hankalampaa ilman palveluitanne. 

Tiivistä viestisi sisältö ytimekkääksi ja mielenkiintoiseksi

Moni meistä kohtelee sähköpostin saapuneet-kansiota omana työtehtävälistanaan. Jos päättäjän inboxiin kilahtava markkinointisähköposti puhuttelee päättäjää hänelle tutusta päänvaivasta, saattaa hän keskeyttää sillä hetkellä vähemmän mielenkiintoiset työtehtävät ja tarkistaa mitä sinulla on tarjota. 

Pidä viestisi kuitenkin lyhyenä, jotta satoja sähköposteja vastaanottava päättäjä voi halutessaan silmäillä viestin sekuunneissa läpi ja päättää pitäisikö hänen käyttää tähän enemmän aikaa. Kannattaa myös tarkistaa, miltä sisältö näyttää kännykän ruudulta luettuna ennen viestin lähettämistä. 

Muista, että yksinkertaisuus on kaunista ja tehokasta. Huolehdi, että sanat ja ilmaukset ovat kaikille tuttuja ja selkeitä. Ensimmäisen viestiluonnoksen jälkeen palaa tekstin pariin ja yritä lyhentää tekstiä nopeammin luettavaksi. 

Varmista viestisi avaus otsikolla ja esikatselutekstillä

Hyvän otsikon tärkein tehtävä on varmistaa, että viestisi tulee avatuksi. Pyri tekemään otsikosta niin kiinnostava, ettei vastaanottaja halua olla klikkaamatta viestiä auki ja lukematta aiheesta lisää. Tämä onnistuu esimerkiksi pienellä vihjeellä, josta loput saa tietää vasta postin avaamisen jälkeen.

Kun useimmat sähköpostiohjelmat tietokoneella ja kännyköillä näyttävät vain muutaman sanan, kannattaa hyödyntää myös esikatseluteksti. Erikseen määriteltävän esikatselutekstin (2 – 4 sanaa) avulla saat lisämahdollisuuden mielenkiinnon herättämiseksi otsikkotekstin alapuolelle. 

Segmentoi kohderyhmäsi ja personoi viestisi

Jaa kohderyhmäsi osiin esimerkiksi toimialan tai päättäjän tittelin perusteella. Näin pääset kirjoittamaan vielä kohdennettummin eri päättäjille. Osa sähköpostimarkkinointiin käytetyistä palveluista sisältää suoran integraation päättäjätietojen hakua varten. Näin voit poimia lisää eri kohderyhmän päättäjätietoja ja hoitaa segmentoinnin helposti.

Personoi viestisi. Luo yhteys sinun ja vastaanottajan välillä parissa ensimmäisessä lauseessa. Käytä asiakkaan etunimeä. Näin annat ymmärtää, että viesti on lähetetty juuri hänelle. Puhuttele päättäjiä kohderyhmäsi kielellä.

Palaa viestiesi perään

Yksittäinen sähköposti tavoittaa aina vain osan päättäjistä. Palaamalla aiemmin lähettämäsi viestin perään voit tavoittaa niitä päättäjiä, joilta ensimmäinen viestisi meni ohi. 

Jokainen viestikampanja ei myöskään onnistu. Älä lannistu tästä vaan palaa takaisin suunnittelupöydän ääreen miettimään kohderyhmän päättäjän tuskia. 

Kannattaa myös kokeilla rohkeasti viestiä enemmän. Jos olet aiemmin lähettänyt yhden viestin kuukaudessa, kokeile kuinka paljon enemmän saat liidejä, jos lähetät jatkossa kaksi tai neljä viestiä kuukausittain.

Olemalla aktiiivinen ja tarjoamalla mielenkiintoista sisältöä pidät yrityksesi päättäjien mielessä. Sovi myös ennen ensimmäisen markkinointiviestin lähettämistä kuka soittaa myyntiliidien perään. 

Päätä viestisi toimintakehotteeseen

Hienoa – olet saanut osan vastaanottajista avaamaan viestisi ja lukemaan sen sisällön viestin loppuun asti! Tämän jälkeen ei pidä unohtaa tavoitteellisuutta ja sitä, mitä viestillä alunperin lähdit tavoittelemaan. 

Kehota siis lukijaa aina toimimaan ja tekemään haluamasi toimenpide viestin lopussa. Mikä sitten on se haluamasi toimenpide, johon  haluaisit viestin vastaanottajan ryhtyvän? Ehkä haluaisit ohjata hänet lasketumissivulle, jossa voit kertoa aiheesta lisää tai saada hänet varaamaan aika myyntikalenteristasi.

Voit käyttää hyväksesi myös kiireellisyydentunnetta kertomalla, miksi kannattaa toimia juuri nyt.

Varmista kuitenkin, että kehote toimintaan on suora ja selkeä, jotta siihen tarttuminen on helppoa. Et halua hämmentää lukijaasi, joten huolehdi ettei kehotteita ole liikaa. Näin jokainen viestin vastaanottaja tietää varmasti, mitä tehdä ja mistä klikata. 

Olemme huomanneet, että isoimmat esteet myyntiliidien hankkimiselle sähköpostimarkkinoinnin avulla ovat puuttuvat päättäjätiedot, puuttuva aika markkinointityölle ja puuttuva työkalu sähköpostimarkkinointiin. 

Klikkaa siis alla olevaa linkkiä ja lue lisää siitä, miten voit saada nämä kaikki kolme asiaa hoidettua vain 329 euron kk-hinnalla!