5 vinkkiä onnistuneeseen buukkauspuheluun

 

Buukkaus puhelimessa on varmasti puhelinmyynnin kuningaslaji. Tässä blogikirjoituksessa annamme sinulle viisi kultaista vinkkiä, joilla saat nostettua oman buukkauksesi kokonaan uudelle tasolle.   

1. Valmistaudu huolella

Ennen kuin aloitat soittamisen asiakkaalle kannattaa tutustua hieman asiakkaaseen, kenelle olet soittamassa. B2B toimialoilla tämä on erityisen tärkeää, sillä pystyt kohdentamaan viestisi paremmin kuin tiedät minkä alan yritykseen ja kenelle olet soittamassa. Tuntemus asiakkaasta ja heidän liiketoiminnastaan luo myös luottamusta asiakkaan ja sinun välillesi.  

2. Panosta kontaktiin

Puhelun ensimmäiset sekunnit vaikuttavat 80% puhelun lopputulokseen. Esittele itsesi selkeästi ja kerro mistä yrityksestä soitat. Ensimmäisen kymmenen sekunnin aikana sinun tulee luoda kontakti asiakkaaseen, jotta asiakas jää kuuntelemaan asiasi. Sinun tulee siis esittää asiasi ja esitellä itsesi käyttämällä mielenkiintoa herättävää puhetapaa. Kuluttajamyynnissä voidaan aloittaa puhelu kysymällä jotain siihen hetkeen sopivaa kuten ”Joko siellä on aamukahvit ehditty juoda?” tai ”Miten siellä on viikko lähtenyt käyntiin?” 

3. Luo mielenkiinto

Kontaktin jälkeen pääset kertomaan asiasi. Muista edelleen että tehtäväsi on esittää asiasi innostuneesti, joten jatka samalla puhetavalla. Kerro parilla korkeintaan kolmella lauseella asiasi ydinkohdat ja päätä lause asiakasta aktivoivaan kysymykseen. Tämä on erityisen tärkeää, jotta saat asiakkaan mukaasi asiaan ja puhelusta tulee aito vuorovaikutustilanne. Ketään ei kiinnosta yksin puhuttu dialogi.  

4. Muista argumentoida

Seuraavaksi päästään vaihteeseen joka on vedenjakaja sille, saadaanko puhelusta tapaaminen sovittua. Joissain tapauksissa puhelimen toisessa päässä oleva saattaa olla höveli ja ottaa tapaamiseen ilman sen suurempia perusteluja mutta tuloksena saattaa olla hyvinkin “no show”. Asiakas saattaakin miettiä miksi minun pitäisi mennä tuohon tapaamiseen? Tässä vaiheessa onkin tärkeää että kerrot ne hyödyt asiakkaalle miksi hänen tulisi uhrata hänen kallista aikaansa tapaamiseen. Perustele ja argumentoi ja ehdota lopuksi tapaamista. Muista että suomalaiseen kulttuuriin sopii paremmin suppilotyyppinen ajan ehdottaminen. Johdattele asiakasta parilla ajankohdalla ja saatkin nopeasti ajan varattua. Yhden ajan ehdottaminen kuulostaa myös kuulijan korvaan tylyltä. 

5. Päätä puhelu tyylikkäästi

Nyt aika on varattu kalenteriin. Tässä vaiheessa kannattaa kerrata asiat miksi alun perin asiakas kiinnostui ja vahvistaa sitoutumista tapaamiseen. Kannattaa myös kysyä jäikö jotain kysyttävää ja vastata asiakasta askarruttaviin kysymyksiin. Kerro lopuksi kuka olit ja mistä soitit ja toivota hyvää päivän jatkoa. Hyvin lopetettu puhelu jää positiivisena mieleen asiakkaalle.  

Jos kaipaat apuja vauhdittamaan myyjien kalentereiden täyttymisessä, niin käy lukamassa lisää buukkauspalvelustamme ja ota yhteyttä